Friday, August 30, 2013

الحرية والعدالة والمساواة من حلم إلى واقع

احتفلت أمريكا هذا الأسبوع بالذكرى الخمسين للمسيرة إلى العاصمة الأمريكية واشنطن للمطالبة بحقوق الأمريكيين الأفارقة في الحرية والوظائف. تلك المسيرة السلمية التي شارك فيها أكثر من ربع مليون أمريكي معظمهم من السود وأعداد كبيرة من البيض عندما أتوا من أرجاء أمريكا للإستماع إلى مجموعة من الخطباء الذين طالبوا الحكومة الأمريكية بتغيير القوانين لكي يحظوا بالوعود الأمريكية: الحرية، العدالة، المساواة بناءا على ما نصت عليه وثيقة الإستقلال الأمريكية القائلة (ترجمة بتصرف): أن جميع الناس خلقوا متساويين وأن الخالق أعطاهم جميعا حقوقا معينة لا يمكن حجبها عنهم ومنها حق الحياة، حق الحرية، حق البحث عن السعادة.  

بالفعل بعد عام أي في عام ١٩٦٤ مرر قانون الحقوق المدنية الذي جرّم التفرقة العنصرية في المرافق العامة وبعدها في عام ١٩٦٥ مرر قانون حق التصويت دون استثناء وكذلك في عام ١٩٦٨ أصبح مشروع قرار الإنصاف في المنازل أو السكن قانونا يمنع أصحاب العقار من إستثناء الأقليات من الإيجار أو البيع. هذا ليس درسا في التاريخ ولكني ولأسباب أعرضها لاحقا أستذكر الحدث وخطاب مارتن لوثر كينغ الذي قال (ترجمة بتصرف): لدي حلم، أن يوما في ألاباما التي يقودها حاكم عنصري سيستطيع أن يمسك الأولاد والبنات السود أيدي أقرانهم البيض (إلى أن قال) فلتقرع أجراس الحرية (منهيا خطابه) إلى أن نغنّي جميعا: أخيرا أحرار،، أخيرا أحرار،، الحمد لله العظيم أخيرا أحرار.  

السبب في استذكاري وذهابي اليوم إلى عتبات النصب التذكاري للرئيس السابق إبراهيم لنكولن الذي حرر العبيد في القرن التاسع عشر في تلك الذكرى يوم الأربعاء ٢٨ أغسطس هو أن أرى بنفسي إلى أي درجة إستطاعت أمريكا أن تحقق أحلام القس كينغ. الجواب المقتضب هو: ربما! نعم استطاع السود الأمريكيون أن يحققوا مكاسب كبيرة على رأسها تقلد باراك أوباما الأفريقي-الأمريكي للحكم بناءا على أحقيته وقدرته وليس على لون بشرته السوداء. القوانين الأمريكية سمحت لشخص مقتدر مثله بخوض إنتخابات الرئاسة كغيره من الأمريكيين المقتدرين البيض. أصبح اللون مجرد صفة شخصية وليست وشم قاتل للأحلام أو محطم للآمال. أوباما ليس وحيدا بل هناك عدد كبير من الأفارقة الأمريكيين في مناصب حكومية وخاصة رفيعة كقضاة ورجال أعمال بالإضافة إلى ٤٤ عضو كونغرس.  

لا يعني ذلك أن أمريكا أصبحت عمياء تجاه اللون لتعطي البيض ما تعطيه للسود أو غيرهم من الأقليات. لا بل اللون ما زال عنصرا محددا في بعض الحالات منها حالات الجرائم العنصرية أو التفرقة العنصرية الإجتماعية ولكنها على الأقل أصبحت جريمة يقدم عليها مرتكوبها في الظلام والسرية وعندما يكتشفون فإنهم يعاقبون عليها. الفضل يعود للتغيير الذي طالب به الدكتور كينغ لتغيير القوانين. يبقى أن الدرس والسبب الحقيقي لذهابي إلى الإحتفال هو إجلالي لذلك الشخص الذي قاوم سلميا الوضع القائم وأحدث التغيير المطلوب دون خنوع أو إستذلال. يؤكد لي تاريخ كينغ أن المقاومة السلمية أكثر فاعلية من المقاومة العسكرية.  

فما هي عناصر المقاومة السلمية الفاعلية لكي لا نخلطها بالمقاومة السلمية الإنبطاحية الجبانة. بعض العناصر واضحة كعين الشمس منها أن المقاومة يجب أن تكون من أجل "شيئ" وليس فقط ضد الوضع الراهن. وذلك "الشيئ" يجب أن يكون إيجابيا مبني على مبادئ لا يمكن لأحد أن يعارضها كالعدالة أو المساواة أو الحرية أو رفع الظلم. ومع ذلك فلا يمكن للمقاومة أن تبقى سلمية إذا رأى الطرف الآخر أن المقاومين يهدفون إلى الثأر أو العقاب منهم. من المؤكد أن المقاومة السلمية يجب أن تكون مبنية على منهج واستراتيجية لا تحيد عن أساسيات الحق بالإضافة إلى العمل من خلال النظام القائم من أجل إحداث تغيير في الوضع الراهن.  

العنصر الأهم هو ذلك القائد ذا الصوت الرخيم الحكيم. شخص يتمتع بجاذبية القيادي الذي لا يحتاج إلى الأمر والنهر ولا يستخدم التخويف والترهيب بل يدوي صوته بالحق وليس بالصياح والصراخ. شخص يعطي أصحاب الآمال الصامتة ذلك الصدى الذي يوصل أصواتهم إلى أصحاب القرار. ذلك هو الشخص الذي يُلهم المظلومين ويعطي الحرية للملجومين فالحرية لا تنتصر لأصحابها بل أصحابها هم من ينتصرون لها. أملي الشخصي هو أن يظهر لنا قائد حكيم في كل بقعة يعيش الناس فيها في وحل الظلم والفساد فذلك ليس ببعيد في هذا العالم المتصل إلكترونيا خاصة الأصوات الحكيمة اليافعة فمن يدري لعل ذلك القائد المُلهم قد بدأ بالتحدث إلينا من خلال تويتر أو فيسبوك فلنستمع ونعي ونتحرك من أجل العدالة والحرية بسلمية وفاعلية.


نشرت أولا في إيلاف ٣٠ أغسطس ٢٠١٣ هنا: http://goo.gl/iVXEEE

Sunday, August 25, 2013

America’s Litmus Test in Syria

The White House statement, appealing to the Bashar Al-Assad regime to allow UN inspectors to visit the “alleged” site of the chemical attacks, is appalling. The Obama administration has a serious deficiency in viewing the Syrian situation for what it is. The Assad regime should not to be mistaken for a rational player.

Time and again, the Assad regime has proved its interest in preserving its own existence regardless of the price, including the complete annihilation of its own people. With predictable consistency, Assad has showed the true depth of his megalomania. The Only way for the U.S. to negotiate with someone like that is for the Obama administration to engage with him on a level that will resonate with his deep-seated power hunger; i.e. Threaten Assad’s presidency.

Obama administration spokesperson Josh Earnest suggested that the Assad regime can “demonstrate that they are on the side of the international community, in opposition to the use of chemical weapons, is to allow this U.N. team full access to the site to try to get to the bottom of what happened.” Dear Mr. Earnest, the problem is not in proving whether or not the Assad regime has authorized the use of chemical weapons against its people, rather it is in allowing such an attack to take place in the first place. If they control the stockpiles of chemical weapons within Syria, allowing for such heinous attacks, the Assad regime have crossed the redline; and if by some chance they did not, then they cannot be trusted to secure such weapons of mass destruction. Granted, technically, the American administration can’t, with clear conscience, confirm that the Assad regime has crossed the chemical weapons redline set by Obama last year until objectively, and perhaps independently, confirmed. But, using chemical weapons shouldn’t be the only circumstance prompting a proactive U.S. stance toward Syria.

Undoubtedly, it is that proactive stance that Obama is trying to avoid. Indeed, his reaction to the intelligence community’s confirmation of Assad’s use of chemical weapons in June was limited at best, as he announced a military assistance to the rebels. This is not enough. General Dempsey’s letter to Congress communicated the thinking of the Obama administration quite clearly; after all it was a policy explanation more than a military one. A few points worth noting; firstly, that Dempsey is locked in an equation that ends with “convincing” Assad to leave power. Understandably, saying otherwise could be perceived as an assassination plan against a head of state, which is illegal according to U.S. law. Nevertheless, Assad is not thinking of the conflict in terms of staying in power or relinquishing his presidency, he is engaged in an existential battle as he tries to avoid the fate of his peers Moammar Qadhafi and Saddam Hussein. He is engaged in a zero-sum game where he is hell bent on killing every last one of his foes, real or imagined including women and children, to avoid being killed himself.

Secondly, the General believes that military actions designed to punish the Assad regime, but fall short of tipping the balance of power in this conflict “would not be militarily decisive, but would commit [the U.S.] decisively to the conflict” said Dempsey. The U.S. cannot afford to revert to isolationism. Considerable resources should be dedicated to Middle Eastern issues as America’s interests are pegged to that part of the world. Syria is a pivotal player in the Iranian-Hezbollah-Israeli triangle and in the Shiite-Sunni struggle. More immediately, Syria is the latest Al-Qaeda frontier. The Obama administration can’t afford to sit this one out even if the American public doesn’t have the appetite to engage in a new conflict.

Prestige or effectiveness; the conflict within the U.S.
Within the U.S., the administration’s response to the chemical attacks in Syria is viewed naively as an issue of prestige. McCain criticized the Obama administration for not mounting air strikes targeting the Assad regime. He plainly discredited Obama’s redline threat as “hollow.” He is correct in saying that “American credibility in the Middle East has never been lower.” Certainly, the perception holds true beyond the Middle East. The U.S. is experiencing a deteriorating global prestige as it is being ignored by the Egyptian military as it continues to violently break up pro Morsi supporters, sit-ins and never more evident in when Russia brushes off calls for it to hand over Snowden.

As far as Syrians are concerned, it’s not about U.S. global prestige, it’s fundamentally an existential issue as over 100,000 of them died in this conflict and the United Nations estimating around 1 million child refugees already. In fact, the administration is more than aware of the gravity of the situation, even though the lukewarm response speaks to the contrary. U.S. Secretary of State John Kerry said “the administration can’t sit idly by as the civil war claims hundred of victims a day.”

The conflicting statements within the Obama administration signify a deep divide over the nature of the Syrian situation. Although Kerry is framing the conflict on a moral premise, it is not the real reason behind possible commitment of U.S. blood and treasure to the conflict in Syria; what’s more is the global community knows it. It is disingenuous to frame the issue in a moral frame without acknowledging the real payoffs for the U.S. Omitting it’s self interest leaves people in the region suspicious of U.S. intentions as they know better. After all, the U.S. isn’t known for its consistent and systematic military intervention based on moral values; take Darfur as an example.

In The Balance
Washington is inadequately responding to Damascus. It’s reaction as it tiptoes around whether the Assad regime actually used or approved the use of chemical weapons that lead to the killing of upwards of 1,800 people, in unconfirmed reports, proves its reluctance to take an actionable stance. In an effort to mitigate the appearance of weakness, the U.S. moved cruise missiles within striking range of Assad’s military installations. Nevertheless, Obama said that he is looking for two things to happen before “attacking” Syria; one, a UN mandate and two, clear evidence of Assad’s use of chemical weapons.

With what seems like increased regularity, the administration is crossing its fingers hoping that they aren’t forced to act on Obama’s threat. The increased international pressure on the U.S. to take action is forcing Obama’s hand to take action. The global community; i.e. global citizens, must not allow world leaders to pacify them with incremental hollow grand gestures. The balance of power is with an active global citizen that sees the world for what it is not through the lens of nationalistic power gains. It is up to all of us to save our brothers and sisters in humanity targeted in Syria by a ruthless and barbaric regime, never mind their quest for freedom and justice.

A final reminder to the Obama administration that, in reality, the situation in Syria has crossed a moral and principled redline when the Assad security apparatus turned their guns on the Syrian people. Further, the alarms should have been blaring when Al-Qaeda started descending on to Syria in an attempt to establish a foothold. America must recognize the dangers of inaction and/or the detrimental outcome of a misguided strategy aiming to diffuse the indignation felt by the global citizen. It is time to address the Syrian conflict with a clear purpose; moral and political.






Monday, August 19, 2013

Egypt’s MB crackdown: failed old strategies in a new reality

Today’s Egypt is different from the one prior to the Arab Spring, glaringly obvious to most observers, but still a fact that eluded the players in the current violent situation.
Walid A. Jawad
Long gone are the days when the people blindly and trustingly went along with what their government told them; gone the days where the people felt helpless to affect change.
Egyptians are experienced in toppling government. Similarly to how Hosni Mubark was toppled and Mohammad Mursi ousted from power so will aggrieved Egyptians continue in the same fashion with the next government.
This transitional phase in Egypt’s political life is sensitive one and as the general population is casting their gaze towards the future so should the political players.
Just as the case had been for Mursi, military-backed interim government is not setting their sights on what the future holds. Even, international players are grappling to adjust to Egypt’s new reality.
Undoubtedly, the Egyptian military’s ousting of Mursi constituted a hopeful move that prevented the country from an unnecessary civil strife. But the short sightedness of the military-backed interim government in dealing with the legitimate grievances of Mursi’s supporters is actively moving the country toward civil unrest.
Egyptians extended a considerable amount of trust in an untested democratic system that shepherded in an Islamist government to rule Egypt. Mursi’s rule chipped away at that trust by dividing the country based on religious affiliation, or degree of such affiliation. Further, he failed to manage Egypt’s resources or to provide basic government and social services.
Unfortunately for Egyptians there were a number of factors conspiring against his rule from the very start. The conspiracies were fueled from within himself as well as the mentality of the Muslim Brotherhood.
Mursi and his government had failed to recognize that they couldn’t continue to base their strategy on the same principles they’ve held since their inception as an oppressed group, having been victimized by the consecutive rules of Egypt throughout the last eight decades.
Instead of busying themselves with the issues of governance and social reform they were fixated on fighting and defending their rule. Blame shifting to Mubarak and his supporters lead the ruling party to implement strict and exclusionary policies resulting in alienating the majority of Egyptians. Unsurprisingly yet disappointingly the brand new democracy of Egypt continued downward on this precarious and destructive path until the June 30 demonstrations.

Mursi's rule

A year into Mursi’s rule predictions was bleak and the outcome of the democracy uncertain. The Military’s ousting of the Islamist rule was unexpected, but cautiously optimistic as it seemed to have prevented Egypt from a protracted violent outcome.
By most accounts, Egyptians and the world exhaled a collective sigh of relief at the military’s ability to unceremoniously remove Mursi without major violence and bloodshed; however greatly underestimated the reaction of Mursi’s supporters bringing us to present day.
You don’t need to be a supporter of Mursi or the Muslim Brotherhood to recognize their grievances. In fact, those of us who believe in democracy were indignant by the ousting of Mursi (although no love was lost when he was gone). No doubt, it’s easy for me to be unhappy as I write these words in Washington, DC, but no one said that establishing a democracy is easy or neat.
Regardless, the military-backed interim government chose to revert to the tried and proven ways of the past electing to institute a state of emergency and impose a curfew. This proves that they too are having a problem moving forward and recognizing the new reality on the ground; that ruling with an iron fist is no longer an option. Imposing a state of emergency is a relic that has outlived its usefulness.
The Military’s ousting of the Islamist rule was unexpected, but cautiously optimistic as it seemed to have prevented Egypt from a protracted violent outcome.
Walid Jawad

Egyptians are empowered after toppling the Mubarak regime and no longer can be intimidated by fear tactics or dissuaded by the threat of violence. This holds true for Mursi’s supporters as well who are not allowed the basic right to voice their opinions or state their position.
Sooner or later a truce will have to be reached welcoming back Mursi’s supporters to the fold. If the military backed interim government doesn’t take proactive political steps to reach out to those supporters and their leaders they will have to deal with them on a security level.
Taking away political activism, including demonstrations, will lead Mursi’s group to rely on terrorist tactics in order to be heard and recognized. By no means will the interim government be able to silence those protesters, enabled and emboldened by the power of the Arab Spring.
Egypt can ill afford to fall into a protracted low grade civil war or to accept ongoing terrorist acts as the status quo. In actuality, the region can’t afford such instability in Egypt. Its strategic importance and influence in the Middle East makes it hard for the global community to stand by watching idly as the situation unfolds.

U.S. role

The American president, Barack Obama, interrupted his vacation to deplore the crackdown against protesters. Unfortunately, that is not enough. As with Mursi and the Egyptian military, the Obama administration is beholding to the ways of the past. It continues with its reactionary style favoring stability over principled policy positions. The U.S. needs to take an active diplomatic role in Egypt. On numerous levels, U.S. interests in the region are connected to Egypt wellbeing not least of which the Israeli-Palestinian conflict.
Many have accused the United States of fantastical conspiracies and assigned blame for its political stances toward the Middle East no matter how contradictory they may sound. Walking on eggshells to attempt avoiding being accused for meddling in Middle Eastern affairs is a self-defeating strategy.
The United States has interest in the region and needs to own up to that fact without resorting to naive public relations campaign. The Obama administration needs to do more than canceling previously scheduled joint military exercise with Egypt; it needs to say in no uncertain terms to Egypt’s military-backed interim government that it will not stand for a revival of oppressive governance.
As for the interim government, it needs to recognize that they cannot marginalize Mursi’s supporters, or any other group within its borders. The only way available, if they are working for Egypt’s future, is to accept Mursi’s supporters as part of Egypt's political fabric. Once this part of the equation is established all must work for the rights of other minorities. Democracy is majority rule, but it doesn’t mean alienating or oppressing minorities.


This article was published by AlArabiya.net (English) on Sat, Aug 17, 2013 http://goo.gl/IvNzZX 

Wednesday, August 7, 2013

دكتاتورية الأغلبية الديمقراطية

الديمقراطية جزءان: صندوق الاقتراع (الآلية الانتخابية)، ثانيا حماية الأقليات والآراء المخالفة. قرار مجلس وزراء مصر بفض الاعتصام الاخواني ما هو إلا دكتاتورية الأغلبية. يجب على مصر أن تعي أن الهدف الأسمى للديمقراطية التي انتزعتها من دكتاتورية مبارك يكمن في إعطاء الفرد الأحقية الكاملة في الحرية في مقابلة مسؤولياته المدنية دون تمييز. حكم الاخوان أثبت فشله ولكن ذلك لا يعني معاقبة مؤدي ذلك الحكم والمطالبين بعودة الرئيس المخلوع محمد مرسي.

ما يطالب به المعتصمون الإسلاميون هو جزء من رغبة في الدفاع عن هويتم الإسلامية في هذا النظام السياسي الديمقراطي الجديد. بالرغم من أن حكم الإسلاميين هو حكم فاشل إلا أنه ليس فاشل بسبب توجهه الديني بشكل محض. بل لأن إداريوا هذه المجموعة وعلى رأسها مرسي هم من غير المتمرسين في الحكم السياسي بالإضافة إلى أنهم ذوي رؤية إنهزامية هي من مخلفات تاريخهم الاخواني. لا ننسى أنهم كمجموعة كانت مستهدفة سياسيا عبر تاريخهم وحين إنتهى الاستهداف فقدوا تلك الرابطة (أو الهوية) التي كانت تجمعهم أي رابطة البقاء أمام جهود الدولة في إبادة فكرهم ورموزهم. فحين تغير الوضع في عهد ما بعد الدكتاتورية ليملي عليهم التحول من دفاعي من أجل البقاء إلى مستقبلي من أجل كل مصر لم يستطيعوا التأقلم. مع الأسف بقيت قيادتهم المتحجرة التي عانت في سجون الدكتاتوريات السابقة في نفس البوتقة الفكرية غير مدركين للفرصة التي أعطيت لهم.

المؤيدون لمرسي ليسوا جميعا إخوان فلا يمكن تهميش هذه المجموعة بأكملها. ما يجمعهم هو أنهم يتفقون على المدافعة عن مرسي بغض النظر عن أدائه كرئيس. فهم يدافعون كمجموعة إسلامية عن رمز إلتحف الديمقراطية الإسلامية (مع أنه كان بالإسم فقط). من غير المعقول أن تعاملهم "مصر" كمخربين أو غير وطنيين أو إرهابيين. يمكن للحكومة المصرية الجديدة أن تتفادى إحداث شرخ عميق في النسيج المصري بمعاملة كلى الطرفين (المؤيد لمرسي والمؤيد للجيش) بنفس الطريقة. كل محرض على العنف وكل من قام بعمل إجرامي يقبض عليه ويودع السجن بعد محاكمته بغض النظر عن الطرف الذي كان يهتف له. ويجب على المحاكمة أن تكون نزيهة ومستقلة بعيدة عن الميول السياسية لتعقد في العلن وعلى مرأى من الجميع.

الخيار أما الحكومة المصرية المؤقته بقيادة جيشها إما أن تضمن للإسلاميين حق الاعتراض على خلع الرئيس السابق محمد مرسى من خلال آلية ديمقراطية أو منعهم من التعبير بحرية عن رأيهم. في الأولى ستتطور الآلية الديمقراطية بشكل فعال حتى وإن ظهر وكأنها تقف على شفى حفرة حرب أهلية. أما إذا سحب البساط الديمقراطي من تحت الإسلاميين فسيتطرون لا محالة إلى التحول إلى خيارات أكثر عنفا وأعظم تخريبا من خلال عملهم في الخفاء خارج أي آلية شرعية وحينها بالفعل ستخوض مصرا حربا أهلية لا نهاية لها إلا بعد أن يعطى الإسلاميون حقهم في العمل السياسي العلني والشرعي دون تمييز ضدهم. 

مثل ذلك السيناريو سيأخذ عشرات السنين كما كان الحال في دول أخرى حول العالم وسيتطلب مساعدات دولية. وفي تلك الحال ستغوص مصر في مستنقع الفقر لتنضم إلى نادي الدول الفاشلة. مكانة مصر أعظم من أن تختار الحكومة المؤقتة أن تُسكت مجموعة مؤثرة من الشعب لمدة قصيرة مقابل الرهان على مستقبل مشكوك فيه تعطى الديمقراطية فيه لمجموعة دون أخرى. دعوا الاسلاميين يهزمون رموزهم المتحجرة بأنفسهم بإعطائهم حقهم في النشاط السياسي.



نشرت في إيلاف في ١ أغسطس ٢٠١٣  http://goo.gl/WZKUvt